Elektronik­tidningen: Bombardier testar kiselkarbid i Stockholms tunnelbana

15 November, 2017 - 14:09

I Västerås har Bombardier utvecklat en strömriktarfamilj som är en del av nästa generation elektriska drivsystem för allt från tunnelbana till höghastighetståg. I december ska en version med kiselkarbidkomponenter testas skarpt i Stockholms tunnelbana.

Just nu förbereder Bombardier sitt första riktigt stora fälttest av kiselkarbidskomponenter. Starten är planerad till strax före jul. Testet ska pågå i tre till fyra månader på gröna linjen i Stockholms tunnelbana.

I testet använder företaget sin nyutvecklade strömriktarfamilj – MITRAC TC1500, där TC står för Traction Converter. Den är konstruerad för att vara SiC-redo, men när den första produkten lanseras inom kort är det med kiselkomponenter inuti. I fälttestet är kislet ersatt av kiselkarbid.

Det som fortfarande hindrar SiC-komponenter i stor skala är det höga priset. Här handlar det om MOSFET:ar på 1700 V och högre. Sådana finns ännu inte i massproduktion, åtminstone inte för tågindustrin.

– Vi tror att priset på SiC-komponenter kommer att vara klart högre än IGBT:er i kisel även när de kommer i volymer. Därför anser vi att man måste hämta hem vinsten på annat håll i drivsystemet, säger Anders Blomberg, som leder utvecklingsarbetet.

Projektet drivs i samarbete med Trafikförvaltningen/SL, operatören MTR, RISE Acreo och KTH. Det är delfinansierat av Energimyndigheten.

 

Läs hela arikeln på etn.se